glutenfrivardag.blogg.se

2012-10-15
18:56:00

Glutenfrittliv.se
Hej :) jag läste ju Smillas blogg (glutenfrittliv.se) men hon har nu slutat blogga. Vilket är tråkigt, men jag kan fortfarande titta igenom hennes recept! Då hittade jag det HÄR inlägget. Nougatbollar! Låter super gått :D
 
Du behöver:

Ca 15 st

Du behöver:

3 rutor marabou mjölkchoklad

50 g nougat

60 g smör

1 msk kakao

4 msk socker

3 dl havregryn (Jag använder Sempers rena havre)

1 msk vatten

Hasselnötter att rulla i

 

Gör så här:

1. Riv chokladen & Nougaten på ett rivjärn (ganska stora bitar går bra, det blir lite som en gegga med nougaten, men det gör inget)

2. Blanda resten av ingredienserna & häll ner nogaten och chokladen .

3. KNÅDA! KNÅDA! KNÅDA! Tills det är en jämn och fin deg.

4. Rulla till bollar.

5. Hacka hasselnötterna i ganska små bitar.

6. Rulla bollarna i hasselnötterna. Det kan vara ganska svårt att få de att fastna, men om man trycker går det bra. 

7. NJUUUUT!

 

Kommentar:
#1: Liborius

gott det låter:)

2012-10-16 @ 09:42:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: